حجت الاسلام ناصر خلج

در دایره ی قسمت ما نقطه ی تسلیمـیـم . . . . . . لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی

حجت الاسلام ناصر خلج

در دایره ی قسمت ما نقطه ی تسلیمـیـم . . . . . . لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۲
ارديبهشت
۹۳
متن مصاحبه خبرگزاری کرمان درباره میلاد أمیرالمؤمنین علیه السلام

گفت‌وگویی کوتاه به مناسبت زادروز امام علی (علیه‌السلام)


چه بگویم درباره‌ی او...
اشاره: به مناسبت فرارسیدن سیزدهم ماه رجب، سال‌روز ولادت فرخنده‌ی حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه‌السلام)، با یکی از استادان حوزه‌ی علمیه‌ی قم، تلفنی گفت‌وگو کردیم تا از زبان وی درباره‌ی بزرگ‌مردی بشنویم که عالمان در گفتن از مقام بلندش، دم از ناتوانی زده‌اند و شاعران در سرودن از نام گره‌گشایش، نوشته‌اند: «متحیرم چه گویم شه ملک لافتی را»...
آن‌چه در ادامه می‌خوانید، حرف‌های حجت‌الاسلام ناصر خلج است به بهانه‌ی سیزدهم رجب که به یمن ولادت بهانه‌ی خلقت، عید بزرگ و خجسته‌ی دل‌دادگان راه بندگی است.

- خدای متعال در قرآن می‌فرماید: «لئن شکرتم لأزیدنّکم»؛ به این معنی که اگر شکر خداوند را به‌جا آورید، خداوند نعمت شما را زیاد می‌کند؛ ‌ضمن این‌که ظرف وجودی انسان هم بزرگ می‌شود. سیزدهم رجب، تولد یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند است، ولادت خاتم اولیا، سید اوصیا، صراط مستقیم، قرآن کریم، نبأ عظیم، حبل‌الله المتین، نورالله المبین و حجه‌الله علی خلقه و... ما باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم.

- خداوند در آیه‌ی اول سوره‌ی «دخان» می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ»؛ به این معنی که آن شب به‌خودیِ خود مبارک نیست، بلکه به خاطر نزول قرآن آن شب مبارک شده است. سیزدهم رجب هم اگر شرافت خیلی خاصی دارد به خاطر 13 رجب نیست، بلکه مثل شب قدر، شرافتش از امیرالمومنین است. 
امیرالمومنینی که معلم جبرئیل و همه‌ی ملائکه است؛ چرا که خداوند متعال پیش از همه‌ی انوار، اهل‌بیت را خلق کرد تا خدا را تسبیح کنند و ملائکه، تسبیح را از انوار اهل‌بیت آموختند و به مقام بالا رسیدند. 

- آیت‌الله میرزا جواد ملکی تبریزی، صاحب کتاب «المراقبات فی اعمال السنه»، که یکی از علمای بزرگ و شاگرد ملاحسین‌قلی همدانی است، می‌فرماید: هرکس امیرالمومنین را دوست دارد و او را ولی می‌داند، باید اعتقاد داشته باشد روز ولادتش همه‌ی شرافت‌ها را در خود جمع دارد و سیزدهم رجب را عید بزرگ قرار دهد و باید شکرش را طوری به‌جا آورد که هیچ شکری نتواند به این مقام برسد. 
امت‌های پیشین که نعمت ولایت را نداشتند، بنابراین می‌فرماید: ولادت حضرت علی (علیه‌السلام) نعمتی است که تمام نعمات دنیا در مقابل آن کوچک هستند؛ بنابراین، اگر شکر این نعمت را به‌جا آوریم خداوند نعمت و ظرفیت وجودی انسان را افزایش می‌دهد. 

- جناب خلیل‌بن‌احمد فراهیدی، قدر نعمت ولایت را بسیار زیاد می‌داند. از او دو سوال می‌کنند؛ اول این‌که تو که ادعای شیعه‌بودن می‌کنی و می‌گویی امیرالمومنین خاتم اوصیاست، نظرت را درباره‌ی حضرت امیرالمومنین بگو: ما تقول فی علی (علیه‌السلام)؟ 
شیعه که قدر وجود امیرالمومنین را می‌داند و خداوند از عالم اعلای خودش حضرت را نازل کرده تا دست ما را بگیرد، می‌فرماید: ما اقول فی... چه بگویم درباره‌ی آقای بزرگواری که دوست‌دارانش نتوانستند مناقبش را بگویند، از ترس این‌که کشته شوند و دشمنانش هم به‌خاطر حسادت، مناقب و فضایلش را نگفتند، اما علی‌رغم این دو کتمان، فضایل امیرالمومنین (علیه‌السلام) شرق و غرب عالم را پر کرده است. دوست‌داران و دشمنان، مناقب و فضایل را نگفتند، فضایل حضرت عالم را پر کرده است، اگر می‌گفتند چه می‌شد... 

- باز از همین عالم بزرگ، خلیل‌بن‌احمد فراهیدی نقل است که می‌فرمود: «امام الکل فی الکل»؛ حضرت امیرالمومنین، امام کل مخلوقات است؛ چه آن‌هایی که می‌بینیم و چه نمی‌بینیم؛ حضرت پیشوای همه‌ی مخلوقات عالم است. 
از او سوال کردند: «ما هو الدلیل علی انّ علیّاً امام الکلّ فی الکلّ؟» دلیل حرفت چیست؟ فقال: «احتیاج الکل إلیه و غناه عن الکل»؛ می‌گوید: به این خاطر می‌گویم امیرالمومنین پیشوای همه‌ی مخلوقات است که همه‌ی مخلوقات به حضرت احتیاج دارند اما حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) از همه‌ی مخلوقات عالم بی‌نیاز است. 

- خداوند در آیه‌ی 56 سوره‌ی «زمر» می‌فرماید: «أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللَّهِ وَإِن کُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ»؛ عده‌ای در روز قیامت حسرت می‌خورند که چرا حریم «جنب‌الله» را رعایت نکردند، و جنب‌الله حضرت علی (علیه‌السلام) است.

- و در پایان، در میان همه‌ی اشعاری که درباره‌ی فضایل حضرت علی (علیه‌السلام) سروده شده، این شعر حکیم سنایی غزنوی یکی از بهترین‌هاست: 
 اسدالله در وجود آمد 
از پس پرده، هرچه بود آمد

لینک مطلب در خبرگزاری کرمان
  • ناصر خلج